Kolejny Level


Autor: Robert Bylicki


Dziesięć lat temu trafiłem do pracy w dużej Agencji Reklamowej. Jak się szybko okazało moja praca polegała nie na projektowaniu form graficznych, ale na graniu w gry komputerowe. Firma nie miała zleceń i z nudów graliśmy. Miesiącami nie robiliśmy nic poza graniem w sieci w „Nuke Duke” (to taka gierka o zabijaniu). Pamiętam jak kładąc się spać miałem przed oczami tylko i wyłączne korytarze i sceny z gry. Dochodziły do tego jeszcze sny, w których zabijałem mojego kolegę z pracy. Często budziłem się w nocy przestraszony i spocony jak po jakimś horrorze. Te koszmary ciągnęły się miesiącami do póki nie zmieniłem pracy.

Po latach patrząc na doświadczenie jakie zostało mi z tamtego okresu i obserwując młodych ludzi i to w co grają na komputerach próbuje to skonfrontować z Biblią. W Bożym Słowie trudno doszukać się bezpośrednich odniesień do komputerów i gier. Biblia jednak jest Słowem na tyle uniwersalnym, że nie odnosi się do przedmiotów lecz do istoty człowieka czy czynności związanych z jego życiem.

1 Kor. 10,31 A więc: Czy jecie, czy pijecie, czy cokolwiek czynicie, wszystko czyńcie na chwałę Bożą.

Na podstawie powyższego wersetu możemy sobie zadać pytanie: czy gry w których zabija się ludzi lub inne stworzenia przynoszą chwałę Bogu? Rzeczą oczywistą dla mnie jest fakt, iż jako chrześcijanie powinniśmy się upodabniać do Chrystusa i czynić wszystko w oparciu o to czego On nauczał. Wiemy o tym, iż Jezus nie bawił się wraz ze swoimi uczniami w strategie wojenne i nie zachęcał do przemocy. W związku z tym czy nam, ludziom którzy kochają Jezusa i starają się postępować tak jak On dozwolone są gry, w których przeważa przemoc?

Rząd Niemiec w 2005 roku zakazał sprzedaży gry „Doom” w której to można było szlachtować przeciwników piłą łańcuchową. Rządowy projekt Niemiec ma na celu zablokowanie sprzedaży gier w których uczestnicy za pomocą broni zabijają przeciwników. Dyskusje na temat ograniczenia dostępu do gier wywołała tragedia która miała miejsce w maju 2002 roku kiedy to dziewiętnastoletni Robert Steinhäusem uzbrojony w pistolet zaczął strzelać do napotkanych nauczycieli. Zabił 13 osób, w tym kilku uczniów i policjanta, po czym popełnił samobójstwo. Prokuratura ustaliła, że zabójca był fanem komputerowej gry „Counter-Strike”, w której gracze wcielają się w terrorystów. To wystarczyło, aby chłopak w realnym świecie rozpoczął walkę z wirtualną rzeczywistością.

Pośród naszej młodzieży popularną grą jest GTA (Grand Theft Auto). Gra polegająca na wcielaniu się w przestępcę, który przyjmuje zlecenia od mafii, pnąc się po drabinie gangsterskiej kariery. Fajna gierka dla chrześcijanina… Ale to nie wszystko. Po wpisaniu odpowiedniego kodu gracz w wolnej chwili pomiędzy rabowaniem samochodów, a zabijaniem – może uprawiać seks ze swoją dziewczyną. Tak, to wszystko zawarte jest w grze, w którą chętnie grają już nawet ośmioletnie dzieci – nasze dzieci! Zaznaczam, że ta gra jest dla osób które ukończyły 18 lat. Brak czasu, powoduje często to, iż nie mamy kontroli nad tym w co one grają. Nie ma bezpiecznych gier, bezpiecznych zabawek, czy filmów, a nawet bajek. Ostatnio pojawiły się nawet gry o treściach erotycznych czy nawet pornograficznych. Dostęp jest do nich bardzo łatwy wystarczy iść do kolegi i przegrać (dochodzi tu jeszcze nielegalne kopiowanie gier czyli kradzież, wedle ochrony prawa autorskiego). Jeśli naprawdę zależy nam na kontrolowaniu wpływu mass-mediów na nasze pociechy, to musimy po prostu kontrolować ten wpływ. Dlatego nic nie zastąpi uważnej obserwacji dziecka i towarzyszenia mu w graniu na komputerze (choćby tylko parę minut). Jeśli nie potrafimy ocenić wpływu gry na nasze dziecko to kryterium jakim powinniśmy się kierować jest proste: czy chcę, żeby się inspirowali motywami z tej gry w swoich zabawach. Problemu też nie rozwiąże to iż zabronimy dziecku tego czy tamtego. Wiem, że jeśli dzieci będą chciały grać to i tak zagrają – u kolegi czy na dworcowych automatach potajemnie bez żadnej rodzicielskiej kontroli. Znajdźmy odrobinę czasu, także na wybór czy zakup dobrej gry.

Bóg wyposażył nas w niesamowitą pamięć, która bardzo głęboko koduje fakty z naszego życia. Przykładem może tu być np. nasz pierwszy pocałunek, który ja mając 32 lata nadal mam jako żywy w mojej pamięci. To dowodzi temu iż praktycznie wszystko co zobaczą nasze oczy jest zapisywanie w naszym mózgu. Jeśli dana czynność sprawia nam wyraźną przyjemność to wówczas zostają w naszym mózgu uruchomione komórki tzw. endorfiny, które zapisują dane bez możliwości wymazania ich. Dlatego mamy narkomanów, alkoholików, ludzi uzależnionych od hazardu, pornografii, czekolady czy gier.

Gry w których występuje przemoc są złe z powodu negatywnego wpływu na nasz umysł oraz nasza duchowość. Istnieją symulatory uczące przyszłych pilotów, kosmonautów i symulatory (gry) które mogą uczyć przyszłych morderców. Wiem że to są mocne słowa jednak to co się dzieje z młodzieżą i ludźmi dorosłymi w sprawach przekraczania prawa pozwala nam wysuwać tak odważne wnioski. W latach siedemdziesiątych, osiemdziesiątych rozbój z użyciem broni palnej był odnotowany raz w roku. To są fakty nie zaprzeczalne. W ostatnich latach odnotowujemy od 800 - 1000 rozbojów rocznie z czego ok. 40 sprawców to osoby nieletnie. Granice pomiędzy rzeczywistością wirtualną, a prawdziwym światem rozmywają się i to jest już niebezpieczne. Szwedzcy eksperci są zgodni – spędzanie wielu godzin przed ekranem komputera może doprowadzić do tego, że spokojne nastolatki mogą w przyszłości stać się kryminalistami.

Ef. 4,30 A nie zasmucajcie Bożego Ducha Świętego, którym jesteście zapieczętowani na dzień odkupienia.

1 Kor. 6,19 Albo czy nie wiecie, że ciało wasze jest świątynią Ducha Świętego, który jest w was i którego macie od Boga, i że nie należycie też do siebie samych?

Czy Duch Święty, który mieszka w nas jest radosny z tego, że siedzimy przed komputerem ćwicząc zabijanie? Nie możemy być obserwatorami złego czy to gier w których występuje przemoc czy to filmów o podobnie złej treści.

1 Kor. 6,12 Wszystko mi wolno, ale nie wszystko jest pożyteczne. Wszystko mi wolno, lecz ja nie dam się niczym zniewolić.

Powinniśmy sobie zadać pytanie ile czasu spędzamy przed komputerem i w jaki stopniu jesteśmy od tego uzależnieni? Czy jesteśmy niewolnikami komputera, gier, Internetu czy komunikatorów „gg”? Biblia mówi, że wszystko nam wolno jednak nie wszystko jest pożyteczne. Skutki uzależnienia od gier czy Internetu są olbrzymie. Należą do nich: zaburzenia relacji interpersonalnych, zanik więzi emocjonalnych, utrata zainteresowania wszelkimi formami aktywności społecznej, zaniedbywanie życia rodzinnego, zaniedbywanie nauki, pracy, zapominanie o posiłkach, zaburzenia w strefie uczuć i emocji, zubożenie słownictwa, brak kontrolowania czasu spędzonego przed komputerem, brak troski o własne zdrowie, otyłość. Długie przesiadywanie przed komputerem stwarza także dolegliwości somatyczne takiej jak: choroby oczu, migrena, spadek sprawności fizycznej, przemęczenia, padaczka ekranowa, bóle placów i karku, niedożywienie, zaburzenia snu a także zmiany fizyczne: zespół kanału nadgarstka, zanik mięśni grzbietu, mięśni pasa biodrowego, skrzywienia kręgosłupa. Wiem, że wiele z tych chorób jest na wyrost jednak coraz więcej młodych ludzi cierpi na podobne dolegliwości.

Bóg powołał nas do tego, aby nasze myśli były skierowane ku niemu i były czyste. Starajmy się aby nic co jest nieczyste, nieuczciwe, brudne nie kalało naszego życia. Bóg pragnie abyśmy żyli dla Niego, a nie karmili się nieużytecznymi rzeczami.




dnia 29.10.2007 20:55 2287 czytań · Drukuj


Mp3 Player




Czy Polacy są tolerancyjni wobec innych wyznań

Tak

Nie

Nie mam zdania





Copyright Radmin© czerwiec 2006
Główna  Czytelnia  Biblia  Poezja  Zasady wiary  Dekalog  Słownik  Współpraca  Polityka prywatności  Kontakt

Prosimy o przestrzeganie praw autorskich. Przedruki dozwolone wyłącznie po uzyskaniu zgody Ewangelista.pl
Przedstawione materiały są zgodne z zasadami naszej wiary, nie jest to jednak jednoznaczne z pełnym poparciem prywatnych postaw i zasad wiary
poszczególnych autorów oraz prezentowanych przez nich poglądów.

PHP-Fusion PL

4,810,570 unikalnych wizyt od czerwca 2006

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2017 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.


Treść reklam nie zawsze pokrywa się z poglądami Redakcji.